Δευτέρα 8 Ιουνίου 2015

Διχάζει την Εκκλησία το τζαμί της Αθήνας

Το θέμα της ανέγερσης ισλαμικού τεμένους στην Αθήνα απασχολεί την ελληνική Πολιτεία από τα τέλη του 19ου αιώνα, όπως αναφέρεται σε έγγραφα εκείνης της εποχής.

Τις τελευταίες εβδομάδες η δημιουργία του τζαμιού στον Βοτανικό επανήλθε στην επικαιρότητα έπειτα από την ξαφνική πρωτοβουλία της κυβέρνησης να νομοθετήσει προκειμένου να αρθούν διάφορα διαδικαστικά εμπόδια που είχαν καθυστερήσει την έναρξη των εργασιών.

Το θέμα, που πλέον βρίσκεται στην τελική του ευθεία, προκαλεί οξείες πολιτικές και κοινωνικές αντιπαραθέσεις αλλά και εντάσεις, ενώ έκδηλος είναι και ο προβληματισμός στην κοινή γνώμη. Κι αυτό κυρίως λόγω των ακραίων ισλαμιστών, που σπέρνουν τον τρόμο σε όλο τον πλανήτη.

Η πρόσφατη υπερψήφιση της σχετικής τροπολογίας ήρθε να προστεθεί σε μια πλειάδα τροπολογιών και νομοθετικών παρεμβάσεων για το θέμα.

Η «Ορθόδοξη Αλήθεια» επιχειρεί να καταγράψει σκέψεις και απόψεις, θέλοντας να συμβάλει ενεργά σε ένα γόνιμο διάλογο για το ζήτημα που είναι εξαιρετικά σοβαρό και κρίσιμο.

Στη διάρκεια του ρεπορτάζ μας αρχικά επικοινωνήσαμε με τον Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, ο οποίος ανέφερε ότι είναι θετικά διακείμενος ως προς την ανέγερση του τεμένους, αρκεί να υπάρχει έλεγχος από την Πολιτεία.

«Το ζήτημα αυτό είναι θέμα ελέγχου και υπευθύνου αντιμετωπίσεως της εκάστοτε κυβερνήσεως. Οπωσδήποτε, εφόσον έχουμε αυτό το κύμα μεταναστών, νομίμων και παρανόμων, θα υπάρχει και ένα πλήθος από ανέλεγκτους τόπους λατρείας, σε υπόγεια πολυκατοικιών, καταστήματα κ.λπ. Αρα πρέπει να υπάρξει κάποιος έλεγχος. Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα και σε αυτούς τους ανθρώπους να θρησκεύουν. Είναι ευθύνη της Πολιτείας, όμως, το πώς θα γίνει αυτό, πώς θα λειτουργήσει και ποιοι παράλληλοι κίνδυνοι ελλοχεύουν από τους οποίους θα πρέπει να διασφαλιστεί η ελληνική κοινωνία» υπογραμμίζει ο κ. Συμεών και προσθέτει: «Εμείς, ως εκκλησία, δεν μπορεί να έχουμε αντίρρηση σε αυτή τη συγκεκριμένη οπτική του ζητήματος. Εάν, όμως, πρόκειται αυτό να λειτουργήσει υπό την ευθύνη ακραίων στοιχείων του Ισλάμ, χρειάζεται συστηματικός έλεγχος. Να μη μας διαφεύγει ότι και με τους λαθρομετανάστες ή τους πρόσφυγες ο κίνδυνος να περάσουν δι' ημών -εννοώ της Ελλάδος- στην Ευρώπη ακραία ισλαμικά στοιχεία, όπως οι τζιχαντιστές, είναι ορατός».

Ο κύριος Συμεών δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην ανάγκη των Ορθοδόξων ανά τον κόσμο να μετέχουν στη θεία λατρεία.

«Και εμείς», είπε, «όπου κι αν βρεθούμε ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί, επιδιώκουμε να χτίσουμε ναό, ο οποίος είναι το κέντρο ζωής και λατρείας των ομοεθνών μας, που βρέθηκαν, είτε ως εργαζόμενοι είτε ως σπουδαστές, σε μια ξένη χώρα».

Τέλος, σημείωσε ότι «πολλοί είναι εκείνοι που επικαλούνται τις ακραίες τοποθετήσεις ορισμένων αραβικών χωρών στις οποίες δεν είναι επιτρεπτή η χριστιανική λατρεία ή η ίδρυση χριστιανικών ναών. Εμείς, ως ορθόδοξη χώρα, με παράδοση φιλελεύθερη, δεν είναι δυνατόν να ακολουθούμε τα χνάρια της Σαουδικής Αραβίας. Δεν είναι παράδειγμα προς μίμηση. Ακόμα δεν μπορούμε να επικαλεστούμε εδώ την αρχή της αμοιβαιότητας. Η αμοιβαιότητα πρέπει να είναι προς τα πάνω και όχι προς τα κάτω, προς υψηλότερα επίπεδα συμπεριφοράς λαών και κυβερνήσεων, δημοκρατικών αρχών και όχι αυταρχικών».

Στη συνέχεια απευθυνθήκαμε στον Μητροπολίτη Ιλίου Αθηναγόρα, που μας είπε για το θέμα: «Από την εποχή του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, η Εκκλησία της Ελλάδος είχε παραχωρήσει τον χώρο για την ανέγερση του τεμένους. Από εκεί και ύστερα, αν θα αναγερθεί το τέμενος ή όχι, δεν είναι υπόθεση της Εκκλησίας της Ελλάδος, είναι υπόθεση της πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης» αναφέρει ο Μητροπολίτης και συνεχίζει: «Η Εκκλησία, από τη στιγμή που παραχωρεί το οικόπεδο, προφανώς συναινεί. Τα υπόλοιπα αφορούν την εκάστοτε εκλεγμένη νόμιμα κυβέρνηση. Βέβαια, δεν ξέρω αν το θέμα θα συζητηθεί στη Σύνοδο. Δεν θέλω να εκφράζω προσωπική άποψη πάνω σε τέτοια θέματα».

«Θα ανάψουμε φωτιές μέσα στο ίδιο μας το σπίτι»

«Ως Ελληνας πολίτης αλλά και ως μέλος της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ελλάδος, θα δεχόμουν ευχαρίστως να συγκατατεθώ στη θεμελίωση και την ανέγερση ενός τζαμιού του Ισλάμ σε έναν χώρο της Αθήνας, εάν οι Τούρκοι στην Κωνσταντινούπολη επιτρέψουν τρεις φορές τον χρόνο τη θεία λειτουργία στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινουπόλεως» δηλώνει από την πλευρά του ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Ανθιμος, ενώ δεν παραλείπει να κάνει λόγο και για την ανέγερση τεμένους στη Θεσσαλονίκη καθώς και για τον ρόλο του πρωθυπουργού της Τουρκίας:

«Ο κ. Ερντογάν είπε ότι η δικαιοδοσία της Τουρκίας ξεκινάει από την Κωνσταντινούπολη και τελειώνει στη Θεσσαλονίκη. Επειδή, λοιπόν, υπάρχει και άλλη εκκρεμότητα σχετικά με τη θέσπιση τμήματος σχολής Ισλαμικών Σπουδών στο εδώ πανεπιστήμιο, εγώ είμαι απόλυτα επιφυλακτικός. Υπάρχουν τζαμιά που είναι διατηρητέα κτίρια στη Θεσσαλονίκη, ένα από αυτά μπορούσε να επισκευαστεί και να το χρησιμοποιήσουν οι μουσουλμάνοι όποτε θέλουν και όπου θέλουν, αλλά καινούργια και παραχωρήσεις τα θεωρώ ηττοπάθεια» ανέφερε ο κ. Ανθιμος.

«Δεν θα με έβρισκε αντίθετο ένα τέτοιο ενδεχόμενο στην πόλη μας, αλλά υπό όρους. Οι Ελληνες Ορθόδοξοι δεν έχουμε το δικαίωμα στην Κωνσταντινούπολη να σκάψουμε ούτε μισό μέτρο. Εμείς θα φτάσουμε στο σημείο να τους λέμε περάστε;» αναρωτιέται και καταλήγει δηκτικά: «Θα ανάψουμε φωτιές μέσα στο ίδιο μας το σπίτι. Εγώ λέω φοβού τους Τούρκους ισλαμιστές και δώρα φέροντας».

Ακόμα πιο επιθετικός ήταν για το θέμα ο Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, ο οποίος σε εγκύκλιό του έκανε λόγο για σχέδιο ισλαμοποίησης της Ελλάδας, αναφέροντας: «Το τελευταίο διάστημα μοιράζονται και διανέμονται έντυπα προσηλυτισμού στην ισλαμική θρησκεία από ελληνόφωνη ισλαμική ιστοσελίδα. Ολοι πλέον αντιλαμβάνονται και συνειδητοποιούν εναργέστερα ότι η θρησκεία του Ισλάμ και η ισλαμική βία έχουν καταστεί από τις σοβαρότερες απειλές για την παγκόσμια ειρήνη. Ποιος να το φανταζόταν ότι σχεδόν 200 χρόνια μετά την Εθνική μας Παλιγγενεσία και με νωπή ακόμα τη μνήμη από τα ιερά σφάγια της πίστεως και της πατρίδος θα αναγκαζόμεθα να εκδίδουμε αντιρρητικές εγκυκλίους κατά του αιμοσταγούς Ισλάμ που επί αιώνες μας έπνιξε στο αίμα».

Και καταλήγει: «Ως ελάχιστο φόρο τιμής στη μνήμη των Αγίων και ηρώων της πίστεώς μας δεν πρέπει να αφήσουμε να αλλοιωθεί η ιδιοπροσωπία μας με τη μετατροπή της Πολιτείας μας σε ουδετερόθρησκη, όπως επιδιώκει η Νέα Παγκόσμια Τάξη των Σιωνιστών και Ταλμουδιστών Σατανολατρών».


«Εθνικό συμφέρον να εφαρμόσουμε τον νόμο και το Σύνταγμά μας!»

Ο γενικός γραμματέας Θρησκευμάτων Γιώργος Καλαντζής καταθέτει και αυτός με τη σειρά του στην «Ορθόδοξη Αλήθεια» την άποψή του και επικαλείται τους νόμους (ακόμα και του 1890!), βάσει των οποίων φαίνεται ότι πάντα απασχολούσε την Ελληνική Πολιτεία το θέμα: «Για την κατασκευή τεμένους στην Αθήνα έχουν ψηφιστεί οι ακόλουθοι νόμοι: Ν. 1851/1890, Ν. 4213/1913, Ν. 6244/1934, Ν. 2833/2000, Ν. 3512/2006, Ν. 4014/2011 και Ν. 4327/2015.

Το τέμενος έχει «ταξιδέψει» σε ολόκληρη την Αττική: Πειραιάς, Κουπόνια, Μαρούσι, Βάρη, Παιανία και, τελικά, Ελαιώνας.

Εχει συζητηθεί επίσης δύο φορές αντί για κατασκευή νέου τεμένους να επαναλειτουργήσουν οθωμανικά τζαμιά. Με τον Ν. 2833/2000 είχε αποφασιστεί η κατασκευή Ισλαμικού Κέντρου και Τεμένους στην Παιανία με χρηματοδότηση της Σαουδικής Αραβίας. Με τον Ν. 3512/2006 αποφασίστηκε η κατασκευή μόνο του τεμένους στον Ελαιώνα με αποκλειστική χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου» αναφέρει, εξηγώντας όλο το δαιδαλώδες πλαίσιο αποφάσεων και πισωγυρισμάτων του παρελθόντος.

«Ολα τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι ο Ν. 3512/2006, που υπήρξε η πολιτική πρόταση της Μ. Γιαννάκου, είναι η μοναδική λύση, απολύτως σύμφωνη με το Σύνταγμα (απόφαση ΣτΕ 2399/2014). Δεν είναι τυχαίο ότι συνάντησε την πλήρη αποδοχή της Εκκλησίας και έχει επιδοκιμαστεί με όλο και μεγαλύτερες πλειοψηφίες, κάθε φορά που χρειάστηκε, στο Κοινοβούλιο. Εάν είχε εφαρμοσθεί, σήμερα δεν θα είχαμε δεκάδες άτυπα τζαμιά στην Αθήνα (που είναι η πραγματική απειλή) και θα είχαμε πολλαπλά οφέλη σε διεθνές επίπεδο. Την κατασκευή του τεμένους στο πλαίσιο των ελληνοαραβικών σχέσεων την έχουν υποσχεθεί ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ο Ιωάννης Μεταξάς, ο Στ. Παττακός το 1971, ο Κ. Καραμανλής το 1978 και όλοι οι μετέπειτα πρωθυπουργοί».

«Η Τουρκία», προσθέτει, «μπήκε στο παιχνίδι, απρόσκλητη, το 2000, όταν ο Ερντογάν ζήτησε την κατασκευή του Τεμένους Αθηνών ως αντάλλαγμα για τη λειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Επανέλαβε την πρότασή του το 2012 στον Α. Σαμαρά, προσφέροντας και τα αναγκαία χρήματα, για να εισπράξει ένα σοφό ''όχι''. Εκτός του ότι το θέμα της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης δεν είναι σε καμία περίπτωση διμερές ελληνοτουρκικό θέμα, είναι σαφές ότι η πραγματική προσπάθεια του Τ. Ερντογάν είναι να εδραιώσει την εικόνα της Τουρκίας ως παγκόσμιας προστάτιδος των Μουσουλμάνων. Γι’ αυτό, εκείνο που πραγματικά θέλει η Τουρκία είναι να μη γίνει δημόσιο τέμενος στην Αθήνα, αλλά να λειτουργήσει ξανά κάποιο από τα παλιά οθωμανικά τζαμιά».

Ο κ. Καλαντζής μίλησε ακόμα για τις άστοχες και ακραίες τοποθετήσεις που γίνονται σε σχέση με το τέμενος και που δεν εξυπηρετούν, εν τέλει, τα ελληνικά συμφέροντα: «Η Ελλάδα είναι μια χώρα με τεράστια συμβολική σημασία για την Ορθοδοξία και τον Χριστιανισμό ευρύτερα. Γι’ αυτό, όποιος εντάσσει το Τέμενος Αθηνών στις ελληνοτουρκικές σχέσεις τελικά παίζει το παιχνίδι της Τουρκίας. Το εθνικό μας συμφέρον, λοιπόν, είναι να εφαρμόσουμε το Σύνταγμα και τον νόμο, δηλαδή την κατασκευή του Δημόσιου Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών, την αδειοδότηση των ευκτηρίων οίκων μουσουλμάνων με παράλληλη σφράγιση όλων των άτυπων τζαμιών».

πηγή-εφημερίδα Ορθόδοξη Αλήθεια, romfea.gr